KROTITELÉ DRAKŮ

Obrázek na pozadí převzat z – https://www.facebook.com/pg/krotiteledraku/

Je polovina července, blíží se Gamecon, dovolené a jiné podobné letní zábavy a my vám přinášíme náhled do jedné z připravovaných novinek na české D&D scéně. Konkrétně se jedná o rozhovor s dvěma zástupci Krotitelů Draků!

A kdo jsou vlastně Krotitelé Draků? Skupina se skládá z herců a umělců z divadelní a seriálové scény. Jsou jimi: Ladislav Karpianus (pán jeskyně / dungeon master), Naomi Adachi (jako Vegana), Matyáš Valenta (jako Bobs), Matěj Anděl (Mikhailo), Zuzana Mazáčová (Leila) a Tereza Karpianus (Valeriya).

Členové projektu si dali za úkol vybrat pomocí kampaně na Startovači 600 000 Kč, aby nám mohli zprostředkovat kvalitní zážitek ve formě připravovaného seriálu, doprovázeného profesionální produkcí a střihem, hereckými výkony, propracovanými rekvizitami a příběhem ve vlastnoručně vytvořeném post-apokalyptickém světě zvaném Končina. První díl seriálu můžete zhlédnout na jejich YouTube kanále, kde naleznete i rozhovory se všemi členy Krotitelů. Více se samozřejmě dočtete také na jejich webových stránkách či na Facebooku.

Pro fanoušky, kteří se již rozhodli přispět přes 50% kýžených prostředků, si dále vytvořili mnoho odměn, které určitě stojí za to. Do konce kampaně zbývají pouhé čtyři dny. Podle nás si takový projekt, který se inspiroval fenomény jako Critical role, sklízející v zahraničí obrovský úspěch a nemající doposud obdoby na české scéně, podporu jistě zaslouží. O Krotitelích se toho na internetu napsalo hodně, ale pokud vás ještě nestačili přesvědčit, můžete se například těšit na jejich živé hraní na akci Gamecon 19. července 2019 v Pardubicích. Doufáme, že k úspěchu dopomůžeme i tímto článkem a přesvědčíme některé z vás, kteří doposud váháte.


Nyní již k samotnému rozhovoru s Ladislavem Karpianusem a Naomi Adachi:

Na začátek půjdeme trochu neotřele rovnou k věci: Tvorba postav. Nedílná součást každého RPG. Jak to u vás probíhalo?

Ladislav: Tak nejprve nejspíš asi za mě, a pak jsem tedy dost zvědavý na Naomi, jak to v její hlavě vlastně probíhalo, protože to já sám také úplně nevím. Jde o to, že v Krotitelích Draků je velmi široké spektrum hráčů s ohledem na zkušenost a nezkušenost. Nejzkušenější z těch hráčů je určitě Matyáš. Snad Naomi bude souhlasit? Ten to má dost najeté. Jak normální příručky, tak třeba i Xanatharův návod (Xanathar’s Guide to Everything, pozn. redakce) a podobně. Dost rád se v tom rochnil, protože hraje i v jiných hrách a má takové tendence na roguny (Rogue = tulák či dareba, pozn. redakce) a podobné zlouny. Takže ten přesně věděl, po čem jde. Pak tedy Naomi

Naomi: Já to mám úplně jinak. Protože když třeba hraji videohry, což hraji víc, než Krotitele Draků a dračák, vyberu si vždy chlapa. Nikdy si nevyberu ženskou postavu, pokud to jde. Proto mě kvůli tomu nebaví například hra Tomb Raider, kde za ženskou prostě hrát musíte. Nesnáším to.

Ladislav: Tady tě jen doplním Naomi. Já to mám také tak, ale obráceně. Já vždycky miluji hrát za ženské. Vždy, když si mám vybrat, hraji ženskou postavu.

Naomi: Takže pro mě to bylo takové, že s ohledem na role-play a živé hraní, mi najednou došlo, že by se mi kluk nehrál úplně dobře, a že uvnitř mě je pořád taková tak trochu blbka, která tam tedy doufám nikdy úplně nebyla (smích). Nakonec mě ale vlastně docela bavila idea splnit si i takový způsob hraní. A tak vznikla moje postava Vegana. Ona představuje něco, co ve mě nejspíš je, ale ve hře si za blbku jen tak nezahrajete, protože tam jste hrdina zachraňující svět. Ale když už to je něco, co vychází ze mě a mám ji hrát nějakou dobu, musím s ní mít i trošku něco společného. Proto jsem si ji vybrala. Jinak bych byla chlap, ale právě proto jsem z ní udělala barbarku, co ráda bojuje a je taková mlátička, což je tak napůl i ve mě. Proto mě baví. Naopak nemusím plížení. Třeba ve hře Assassin’s Creed jsem takové mise nenáviděla.

Ladislav: No a když na to navážu, tak jako nejméně zkušení jsou Zuzka a Terka – moje žena. Ty mi daly takové dost vágní zadání, které jsem se snažil nějak splnit jako tvůrce světa Končiny. Třeba Terka mi řekla, a to bylo dost vtipné, kdy jsem na to koukal jako: „Dobrá, tak jo.“ protože jsem zvyklý jako pán jeskyně vždycky říct: „Jo.“ a teprve pak vymýšlet, že chce hrát Hackerku (Hackeroznačení zločince se znalostí programování, pozn. redakce) ve fantasy světě. Říkám si: „Kruci, no dobrá, chápu kam míříš.“ Ale naštěstí také experimentujeme i s jiným povoláním, které umí ovládat čas a vidět, co se stane zítra, z čehož se dá vlastně udělat takový hacker. To povolání jsme dali tedy Terce. Bylo to dost divoké, protože jako nováček dostala nejsložitější povolání, které je ještě navíc stále ve vývoji. Takže během zkoušení, které trvalo rok, byla naštvaná, protože sotva zvládala pravidla, která jsme se ji celou dobu snažili naučit. Během toho vznikly asi tři nové verze tohoto povolání, takže se to chuděra musela neustále učit od začátku. No a Zuzka, tam o tom budeme mít i zanedlouho rozhohor, kde jistě vysvětlí, proč si vybrala zrovna to, co si vybrala. Mám pocit, že na to šla stejně jako Naomi. Šla nejdříve po nějakém „štěku“, něčem co by jí bavilo. Zuzku baví to, když člověk ztratí jeden smysl a tím se mu zostří jiný, takže si vymyslela slepou postavu, a potom když vymýšlela povolání, i když to jsme spolu ještě moc neprobádali, napadla jí mniška. Protože být v nějakém takovém řádu a řešit víru je jí velmi vzdálené, chtěla si to zkusit. Tak všechno, tedy aspoň co já myslím, bylo v tom, aby si vymysleli sebevětší hloupost, ale já jim to splnil. Důležité pro mě je, aby se bavili.


Teď tedy otázka přímo pro Naomi: Zmiňovala jsi, že jsi tvořila postavu tak, aby ti byla blízká. Přemýšlela jsi nad tím, že bys třeba v některém příštím hraní vystoupila více z komfortní zóny?

Naomi: Určitě. Bavilo by mě zkusit si zahrát mužskou postavu, úplně jiné pohlaví, protože mi přijde jednoduché vystupovat za sebe jako dívka, ale zároveň by mě bavilo být muž a ještě navíc nebýt mlátičkou. Vegana je dívka, co se ráda mlátí, ale třeba v jiné skupině, kde jsem hrála, byl můj spoluhráč hloupý bard, ale jeho postava mě hrozně bavila. Vůbec ale nevím, jak bych takovou postavu hrála já. Bavilo by mě vymyslet si postavu podle mých představ, ale se kterou nemám nic společného a zkusit si ji zahrát, protože si myslím, že i tak lze objevit v sobě nové charakterové vlastnosti. V Krotitelích mě baví řešit: „Jak bych to udělala já, kdybych tam byla?“ Občas si ale lze zkusit hrát podle postavy a rozhodovat se úplně jinak, než bys to udělal v reálném světě. Takže ano, kdybych mohla, vyberu si nějakého střízlíka barda, co je třeba hrozně nesnesitelný.

Ladislav: A to teď vlastně Naomi může říct, že od toho byla kousek. Když jsme začali natáčet, musela jet někam do Olomouce dělat rozhodčí ne festival a nám to kolidovalo s natáčením. Komunikovali jsme mezi sebou a vypadalo to, že bude muset odejít v půlce natáčení a já nevěděl co s tím příběhově udělat. Tak mě napadlo, že jediné co by příběhově mělo nějakou hodnotu je, že se dopředu dohodneme jenom já a Naomi, a vymyslíme nějakou věc, kde její postavu usmrtíme. Ale tak, aby to ostatní dopředu nevěděli, protože na kameru je důležité to skutečné překvapení. Takže Naomi opravdu byla kousek od toho aby, až se vrátí zpátky k natáčení nebo naskočí rovnou na stream, začala hrát novou postavu.


Seznámení hráčů. Proběhlo to nějak speciálně pro tento projekt nebo se mezi sebou znáte už delší dobu z jiných projektů?

Naomi: Já se znala s Matyášem a s Láďou. Zuzku jsem znala hlavně proto, že nám dělala architektku do Dva na třetí (pořad stanice České televize Déčko, o tvořivosti a počítačových hrách, pozn. redakce). Ale potkaly jsme se tak dvakrát a jen si stačily říct: „Ahoj, já jsem Naomi. Já jsem Zůza.“ a to je všechno. Takže s Matyášem se znám už hodně dlouho, a to sedm let. S Láďou se znám tak čtyři roky a zbytek jsem neznala.

Ladislav: Jsou to vlastně dva týmy. Jeden tým tvoří Naomi a Matyáš, kteří se znají opravdu velice dobře a mám pocit, že i dramaturgicky jsou velmi dobře sehraní. Takže z mé strany byl takový tlak, nebo spíš návrh, jestli by nechtěli ty své dvě postavy spojit a začínat jako duo. Když jsme začali zkoušet přes jedno dobrodružství, oni dva byli vlastně jediní, co se už znali a měli nějakou společnou historii. Napadlo mě to udělat tak, že jejich postavy budou mít také něco ze společné minulosti, ale pořád tu budou věci, co jeden druhému neřekli.  A ostatní postavy už se setkaly klasicky. V hospodě, kde se něco stalo, někdo tam někoho zastřelil a najednou museli řešit, že to ten někdo hodil na ně. A ten druhý tým je Terka – moje žena a Matěj Anděl. Ti se znají z divadla pracují spolu často a také již dlouhou dobu. Už to bude také tak čtyři, pět let. Takže tam šlo akorát o to, dát tyto dvě party dohromady, aby si na sebe všichni zvykli. I proto vlastně to zkoušení trvalo trochu delší dobu. Myslím, že kdyby to byli všichni lidi jenom z divadla, nebo jen z pořadu Dva na třetí či té seriálovější branže, dejme tomu, že si troufnu do těch Krotitelů naskočit o něco dřív. Řekněme třeba o půl roku.


Měli jste třeba nějaké rozepře mezi herci?

Ladislav: To zatím nevím. Myslím si, že ty dva týmy si na sebe akorát musely zvykat. Řekl bych, že tohle bude spíš otázka na Naomi. Možná tam totiž bude něco dělat ten věkový rozdíl.

Naomi: To mi třeba nepřijde. Zvlášť když například můj kluk je starší v porovnání se zbytkem našeho osazenstva. Ale rozepře tam úplně necítím. Spíš, že to zkoušení probíhalo vždy tak, že vy máte děti, byli tam psi a další rušivé elementy. Takže to bylo spíš to, co komplikovalo zkoušení, než nějaké existující rozepře. Ale myslím si, že bychom zcela upřímně asi nebyli všichni kamarádi jen tak, potkali se na baru a dali do řeči. Vlastně jsem ale ráda že nás ten projekt spojil a díky tomu přijdeš do kontaktu s lidmi, se kterými bys normálně nekamarádil.

Ladislav: A pak ještě za mě tedy bylo docela hrozné, když začalo zkoušení a teď tam křičelo moje čerstvě narozené dítě nebo štěkali psi. Bylo to dost vysilující a snažil jsem se nevztekat. Ale pak bylo super, když jsem šel před kameru, a i když upřímně mám ze všech přítomných kromě Zuzky před nimi snad nejméně zkušeností, dost mě to uklidňovalo. Bylo komfortní vědět, že když se zapínají kamery, je čas jenom na to hraní. Nikdo neštěkal, nikdo nekřičel a já se mohl soustředit.


Jak probíhal výběr pravidel podle kterých jste hráli?

Ladislav: Za mě fakt, že Naomi už D&D hrála, byla výhoda. U Matyáše také, který se v tom ještě i dobře orientuje. Já v tom teď také hodně frčím, takže další výhoda. Za sebe si myslím, a vím že tím naštvu pár lidí, ale je to můj osobní názor, že to byla prostě první velká věc. Teď tedy pravidla pro pátou edici D&D letí hrozně nahoru, takže vlastně i díky streamování začínají být velmi prodávané, takže to pro mě byla hodně dobrá varianta. To, že oslovíme největší část komunity, a že se v tom sám dobře orientuji, a když hráči nebudou vědět, můžu jim poradit, eliminuje riziko, že na sebe budeme před kamerami koukat a a říkat: „No, ty bláho, jak jsou ty pravidla?“. Zároveň jsem věděl, že Matěj A. má zkušenosti z Dračáku, tudíž ho to velmi snadno doučím. Tedy jsem se z hlediska pravidel musel soustředit hlavně na Zuzku a Terku, a to jsem dělal postupně. Od základních pravidel, přes používání kostek, až později po složitější záležitosti. A další věc, kterou tedy nezakrývám je fakt, že s Jirkou Rajterem děláme Jeskyně a Draky, což má být ne přímo překlad, ale v podstatě D&D s nějakou základní holou formou a volnou licencí. Takže to z části překládáme a zbytek do toho dopisujeme. I proto jsem to celé dělal, protože mi přišlo, že by to pak mohlo fungovat i jako hezký propagační materiál pro tuto případnou knihu v češtině.


Jaká je vaše vize do budoucna, ať už pro konkrétní postavy, nebo pro celou Končinu jako takovou?

Naomi: Já myslím, že jsme to nakousli na začátku. Vegana by měla umřít. Přijde mi to totiž hrozně dobré hlavně vůči Bobsovi (postava Matyáše Valenty, pozn. redakce), protože by mě hrozně zajímalo, jak by zareagoval. A bavilo by mě to i kvůli tomu, že bych si mohla zahrát různé postavy. Tohle celé mi totiž připomíná komedii dell’arte, kdy hrajete stále tu svojí jednu postavu a tak moc se s ní sžijete, až ji naprosto ovládnete. Ale vlastně by mě hrozně zajímalo, jaké by bylo si zahrát chlapa nebo trpaslíka či cokoliv jiného.

Ladislav: Já to tedy mám také tak. Nejdřív se vyjádřím jako hráč a pak se tedy dostanu ke Krotitelům a Končině. Jako hráč chápu Naomi a mám to dost podobně. Když jsem hrával kdysi, měl jsem jednu postavu, a tu jsem prostě miloval a nechtěl, aby umřela. Potom jako pán jeskyně jsem nikdy nezabíjel postavy, ale teď mi přijde v něčem hrozně dobré ukázat lidem, že je v pohodě postavu zabít. Je to hra a je dobré se na postavy nevázat. Samozřejmě je dobré to prožívat, ale když na to přijde, prostě je vystřídat a jít dál. Obzvlášť když to vytvoří dobrý děj. Nejhorší je, když umře postava a ostatní jenom řeknou: „Hmmm, tak jo.“ a jdou dál. Neřeší pohřeb, pláč, jak to říct příbuzným a to je prostě špatně. Ale když se to do toho správně zapojí, je to úplně boží záležitost, kterou bych rád v budoucnu někdy ukázal.
No a s Krotiteli a Končinou… Končinu vlastně vyvíjíme s tím, že na Startovači se lidé mohou podívat na nějakou verzi ke stažení. Není tam nic z pravidel, jenom popis světa. Děláme to ale pro Nakladatelství Mytago s tím, že by to měl být oficiální svět právě pro Jeskyně a Draky a Krotitelé Draků. Uvidíme, jestli uspějeme na Startovači. Je fakt, že teď tam máme docela málo. Představoval jsem si, že budeme mít o něco víc, což bychom potřebovali. Takže teď dojednávám a obvolávám sponzory, a podobně. Máme natočené čtyři díly, z nichž je jeden již je zhlédnutí. Budeme o tom mluvit během akce Gamecon, kde hrajeme 19. července živě a chystáme se i poprvé streamovat. Takže jsem zvědavý, jak to dopadne. Bude se jednat o dobrodružství, odehrávající se nějakou dobu před natáčením, takže takový prequel na tři hodinky. Na to se docela těším. No a když to všechno vyjde, doděláme tuto sérii co půjde na YouTube. Potom bychom s tím chtěli jít do nějaké streamovací televize s tím, že za sebou máme fanoušky a umíme to dělat, což dokáže i našich prvních dvanáct dílů. A když to nevyjde, chceme to dělat dál. Jen teď řešíme nějakou formu, ve které to provedeme. Když to totiž nevyjde, je taky dobré si přiznat nějaké chyby, které jsme udělali. Já nad tím už přemýšlím. Třeba podle mě jedna z chyb byla, že jsme si to celé kutili sami jako herci. Občas jsme dali zmínku na Facebook a vlastně to nedělali odspodu. Měli jsme třeba dělat dlouho podcasty, a mluvit s lidmi, ukázat jim kdo jsme a pořádně se představit. A ta úvodní epizoda, to mi došlo až během spuštění kampaně na Startovači, je možná pro lidi moc málo.


Jen na závěr: co byste vzkázali fanouškům nováčkům D&D?

Naomi: Doporučila bych do začátku postavu, která vychází přímo z vás, aby bylo snadné se s tou postavou sžít. Zvlášť pokud nemáte hereckou průpravu nebo zkušenost s hraním postav. Zvolte postavu, která je vám sympatická, protože s ní nějakou dobu budete existovat. A nebojte se vůbec experimentovat!

Ladislav: Pro pány jeskyně. Zaprvé. Nikdo pro hraní nepotřebuje takové věci, jako máme my. Stačí papír, tužka, deníky a někde si koupit stranou elektronickou verzi v .PDF formátu. Nepotřebujete miniatury, nepotřebujete rekvizity ani figurky, nemusíte dokonce ani být herci. Za druhé. Je důležité se nebát. Možná to zní hloupě ale je to tak. Pokud máte kamarády, se kterými byste si chtěli zahrát, a věřím tomu, že by si nikdo nevybral kamarády, kteří ho nemají rádi, ti jistě budou shovívaví. A pokud to také neumí, budou se učit za pochodu. A úplně nejdůležitější je zábava. Pokud se všichni u stolu budete bavit, hrajete to správně, bez ohledu na úplnost pravidel. Nenapodobujte ostatní, ale domluvte se mezi sebou, co vám bude nejvíce jako skupině vyhovovat.

Drakobijec Shirou

Autor článku

Shirou

ROBIN "SHIROU" SLUKA

Šéfredaktor

ROBIN.SLUKA(@)GMAIL.COM

Nejnovější článek

Komentář:

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *

© 2019 Drakobijec.cz | Všechna práva vyhrazena

Tato webová stránka není podporována, odsouhlasena, sponzorována, nebo specificky schválena společností Wizards of the Coast LLC. Tato webová stránka může využívat ochranných známek a jiného intelektuálního vlastnictví Wizards of the Coast LLC, které jsou povoleny v rámci politiky společnosti Wizard pro fan stránky. Například Dungeons & Dragons®, jež je obchodní značkou vlastněnou Wizards of The Coast. Pro více informací o společnosti Wizards of the Coast LLC a jejich obchodních značkách navštivte jejich webové stránky (www.wizards.com).